Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, April 21, 2016

Tips Melegakan Migraine


Musim panas ni mesti ramai diserang migraine kan? Yang tak pernah kena pon boleh tiba-tiba kena. Eheee... Jangan risau! Aku ni adalah orang yang berpengalaman jugak pasal migraine ni. Ahahaha. Bongkak kedengarannya kan? Tapi serious la. Berapa tahun kot aku menderita migraine ni. Sekarang Alhamdulillah.



Aku share tips yang aku selalu amalkan la ye? Yang memang terbukti berkesan untuk aku. Ada jugak yang aku cadangkan cuba cara aku ni dorang cakap melegakan.

1) Kalau boleh or kalau larat, pergi mandi, sejukkan kepala tu.

2) Dah mandi, lap kepala kering-kering. Tapi aku suka je kepala basah sebab rasa sejuk. Ehehee..

3) Ni point yang paling penting! Set Migraine wajib ada dalam simpanan korang kalau dah korang memang mudah diserang migraine tak kira masa, di mana sahaja. Macam aku, aku memang amalkan OSTEMATRIX dan B COMPLEX dari SHAKLEE. Bertahun-tahun kena migraine. Lepas konsisten setahun dengan set ni Alhamdulillah sampai sekarang jarang sangat-sangat kena nak dibandingkan dengan dulu sebulan dua-tiga kali.

**Ada study mengatakan mereka yang kerap migraine ni ada masalah kekurangan Magnesium. Refer SINI


4) Sediakan ais dalam icebag.

Aku guna icebag macam ni. Kalau takde, letak je ais dalam plastik, ikat ketat-ketat lepas tu balut plastik tu dengan kain. Takde la ko terkejut tiba-tiba sejuk kat kepala kan.

5) Baring dan tinggikan bahagian kepala. Kalau biasa guna satu bantal, bila migraine ni gunalah dua bantal. Kekdah ni untuk turunkan tekanan dalam kepala. Masa ni maybe korang akan rasa loya teruk ke apa. Tapi jangan risau.

6) Ingat lagi icebag tadi? Dah baring ni boleh la tuam kat bahagian yang sakit. Sebab biasanya migraine ni akan attack one side kat kepala kita kan? Masa tuam ni memang ko rasa kepala macam nak pecah. Sakitnya Allahuakbar! tapi bawak bertenang. Masa ni urat saraf ko tengah mengecut memang agak sakit.

**Boleh refer sini pasal Cold Therapy & Migraine

7) Tutup lampu dan tidur!
Sebab ada yang experienced Photophobia masa diserang migrain. (ME! ME!) ehehe.. kalau takde sensitive to light pon tutup jela lampu. Apa jadah nak tidur dengan lampu bukak kan. Tak feel langsung. Hahahaha.

Lepas diserang migraine, perkara paling biasa kita dapat rasa yang bahagian tengkuk dan bahu kita sakit sangat rasa macam sengal-sengal teruk tu. Kat sini, OSTEMATRIX + B COMP lagi sekali membantu sebab dua-dua ni bantu lancarkan perjalanan darah dan release muscle stress. 

Dapat dan boleh hadam tak tips yang aku bagi ni?

Kalau tak paham boleh roger-roger eh. 
Whatsapp je 019 6035169.

Till then.



















No comments:

Designed by UMIESUEstudio 2014 : MYRA ANNE